چرا باید ذهن خود را پاکسازی کنیم؟

چرا باید ذهن خود را پاکسازی کنیم؟

هنگامی که افراد با استرس روبرو می شوند، بسیاری متوجه می شوند که این استرس می تواند با افکار نه تنها در مورد استرس فعلی بلکه در مورد رویدادها یا مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده یا حتی در آینده اتفاق بیفتد، ترکیب شود.
اگر این نوع استرس را تجربه کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که افکار مشابه بارها و بارها در ذهن شما تکرار می شوند و یک حلقه بی پایانی از نگرانی ها را تشکلیل می دهند. این الگوی فکری نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات موجود نمی کند، بلکه می تواند بر روی عملکردهای سالم که می تواند در ایجاد آرامش درونی مانند خواب آرام کمک کند، تداخل ایجاد کند.
راه حل این است که ذهن خود را پاک کنید و به خودتان استراحت دهید تا از این عوامل استرس زای مکرر و ترکیبی در امان باشید.
با یک رویکرد تازه، ممکن است بتوانید مشکل خود را حل کنید یا حداقل راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنید.

اثرات مثبت پاکسازی ذهن
فرایند تکرار چندین باره افکار مشابه در ذهن شما به نشخوار فکری معروف است. تحقیقات نشان داده است که نشخوار فکری می تواند از جهات مختلف مضر باشد و اینکه بتوانید ذهن خود را پاک کنید و خود را از تمرینات منفی رها کنید، مهارت مهمی برای تسلط بر این معضل است.
یکی از مشکلات اصلی نشخوار فکری این است که وقتی بر رویدادهای تلخ در گذشته یا آینده تمرکز می کنید، در حال حاضر برای خود اضطراب ایجاد می کنید. این اضطراب واکنش استرس شما را برانگیخته و شادی را در لحظه از بین می برد.
نتیجه این موضوع ممکن است استرس مزمن شود. یک وضعیت ناسالم که می تواند منجر به مشکلات جسمی، روحی و احساسی شود.

استراحت بهتر
نشخوار فکری بر استراحت هم تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، کار می کنید و در پایان روز شروع به استراحت می کنید، این نشخوار فکری می تواند بر روی خواب شما نیز تأثیر منفی بگذارد چرا که این استرس ها بر کیفیت خواب شما هم تاثیرگذار است. اینگونه زمان کمتری برای تجدید قوا و زمان بیشتری برای داشتن احساسات ناخوشایند دارید.
با مدیریت بهتر نشخوار فکری، ممکن است بتوانید زمان بیشتری (هم بیدار و هم خواب) را در حالت آرامش بیشتری سپری کنید.

کاهش کورتیزول
استرس مزمن، می تواند با نشخوار فکری تشدید شود و همین موضوع باعث بروز بیماری است. زیرا باعث فعال شدن بیش از حد سیستم های بیولوژیکی که پاسخگو به استرس هستند، می شود. نشخوار کردن همچنین ممکن است با تقویت، طولانی شدن و قرار گرفتن در معرض واسطه های فیزیولوژیکی مانند کورتیزول، سیستم هایی از بدن را که به استرس پاسخ می دهند، تغییر دهد.
به عنوان مثال، می تواند به کنترل سطح قند خون، تنظیم متابولیسم ، کاهش التهاب و کمک به فرمولاسیون حافظه کمک کند. با این حال ، سطوح بالای طولانی مدت کورتیزول با پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است.
یک مطالعه نشان داده است افرادی که به نشخوار فکری مشغول بودند سطح کورتیزول بالاتری در سیستم خود در پایان روز داشتند ، اما در ابتدا سطح بالاتری نداشتند. این موضوع به احتمال زیاد ارتباط کورتیزول را با نحوه کنترل استرس های روز مرتبط است. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که نشخوار فکری (نه فقط وقایع روز) به طور مستقیم با افزایش پاسخ های فیزیکی به استرس ارتباط دارد.

بهبود خلاقیت
نشخوار می تواند خلاقیت شما را از بین ببرد. یک مطالعه نشان داد افرادی که در مورد مشکلات در محل کار بحث می کردند، خلاقیت کمتری در کار داشتند، این در حالی است که کسانی که به تفکر حل مسئله مشغول بودند، بهبود و پیشرفت سریع تری از شغل خود نشان دادند.
به طور خلاصه ، نشخوار کردن بیشتر اوقات به این معنی است که “کار خود را با خود به خانه ببرید”. از سوی دیگر ، کسانی که در افکار حل مسئله شرکت می کنند ، احتمالاً خلاق تر (مفید تر و موثر تر) در کار هستند و از آرامش بیشتری بعد از انجام کار خود برخوردار هستند.

چگونه ذهن خود را پاک کنید
پاکسازی ذهن می تواند به مبارزه با نشخوار فکری کمک کند و علاوه بر آن ممکن است منجر به خواب بهتر، زمان استراحت موثرتر بعد از کار، تمرکز بیشتر و افزایش خلاقیت شود. این تمرین حتی ممکن است برای روابط شما نیز مفید باشد. بنابراین شک نکنید که مدتی سرمایه گذاری بر روی استراتژی های پاکسازی ذهن، ارزش آن را دارد.
اگر افکار شما در مورد یک موقعیت استرس زا زندانی شده و فکر کردن در مورد یک رویداد دیگر منجر به تغییرات مثبت نمی شود، وقت آن است که قدم هایی برای پاک کردن ذهن خود بردارید.
با این وجود، مطمئن باشید که کنار گذاشتن احساسات منفی آسان تر از فکر کردن به آن ها می باشد.

سخن پایانی
تکنیک های کاربردی برای آرام کردن افکار شما وجود دارد که می توانید آنها را در مقاله های بعدی که در ذهن قدرتمند منتشر می شود مشاهده کنید.

مقالات دیگر

نحوه صحیح دعا کردن برای جذب خواسته خود

نحوه صحیح دعا کردن برای جذب خواسته خود

قانون جذبهمه ما درباره قانون جذب شنیده ایم. قانون جذب بر این ایده متمرکز است که هر چیزی که روی آن تمرکز کنید در زندگی شما گسترش می یابد.به عنوان مثال، اگر بیشتر وقت خود را صرف نوشتن متن های موسیقی، گوش دادن به موسیقی و اجرای موسیقی کنید، سایر نوازندگان ، حامیان موسیقی...

۱۲ قانون مهم کارما

۱۲ قانون مهم کارما

12 قانون کارما چیست؟همه چیز انرژی است، از جمله افکار و احساسات شما، که در حرکت هستند. بنابراین، در اصل، هر کاری که انجام می دهید انرژی متناظری ایجاد می کند که به نوعی به شما باز می گردد.پاتل می گوید: "به سادگی، هر کاری که می کنید پیامدهای مثبت یا منفی ایجاد می...

مدیتیشن جیست و چه تاثیراتی دارد؟

مدیتیشن جیست و چه تاثیراتی دارد؟

مدیتیشن، فرآیند آموزش ذهن شما برای تمرکز و تغییر جهت افکار شما است.محبوبیت مدیتیشن روزانه در حال افزایش است زیرا هر روز افراد بیشتری فواید آن بر روی سلامتی را کشف می کنند.می توانید از آن برای افزایش آگاهی از خود و محیط اطراف خود استفاده کنید. بسیاری از مردم مدیتیشن را...