چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم و خودشناسی کنیم؟

در حالی که شروع به شناختن خود دشوار است، پذیرفتن این که نمی دانیم چه کسی هستیم و نیاز به خودشناسی داریم نیز دشوار است.
به همین دلیل است که می خواهیم در این مقاله ما به ۸ دلیل مهم دانستن خود صحبت می کنیم.
بنابراین، بدون هیچ گونه توضیح اضافی، بیایید شروع به این کار را کنیم!

خودشناسی یعنی چه؟
بر اساس دانشنامه روانشناسی استنفورد، خودشناسی به دانش احساسات، افکار، اعتقادات و سایر حالات روانی فرد گفته می شود.
خودشناسی مستلزم خودآگاهی مداوم است (که نباید با آگاهی از مسائل مختلف اشتباه گرفته شود).
به بیانی دیگر، شناخت عمیق شما فقط یادگیری رنگ یا غذای مورد علاقه شما نیست. بخش هایی از ما وجود دارد که ارزش دانستن آنها بیشتر از مسائل پیش و پا افتاده است. این مسائل مهم تر ممکن است شامل تجربیات گذشته شما، ارزش های فردی شما، نحوه تصمیم گیری شما و … باشد.

چرا شناخت خود مهم است؟
سفر شما به خودشناسی می تواند تنها با یادگیری اهمیت آن برای شما آغاز شود. اگرچه مزایای آن کاملاً آشکار است، اما مزایای نهفته ای نیز برای شناختن خود وجود دارد.
در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱. اگر خودتان را بشناسید، خواهید آموخت که خودتان را بپذیرید.
پذیرش خود، پذیرفتن آن چیزی است که هستید. این بدان معناست که همه چیز در شما گنجانده شده است. حتی ویژگی ها، معایب و ضعف های شما.
با این همه، چگونه می توانیم همه چیز را در مورد خود بدون قید و شرط بپذیریم اگر نمی دانیم کی هستیم؟
حقیقت این است که تمرین پذیرفتن خود دشوار است. به خصوص اگر عادت کنید فقط نکات مثبت خودتان را بپذیرید و خود را به خاطر اشتباهات و ضعف هایی که دارید ببازید.
به شما اطمینان می دهیم که وقتی برای اولین بار با شناختن خود کنار می آیید، پذیرش آسان تر می شود.

۲. شناختن خود به شما کمک می کند تا شک خود را از بین ببرید.
بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که خودتان دشمن و منتقد خود باشید!
شک به خود ما را از انجام کارهای شگفت انگیز و به نوعی بهترین خودتان بودن، باز می دارد. با این حال، با دانستن نقاط قوت و ضعف، ما مهارت رهایی از شک و تردید را نیز کسب می کنیم.
یادگیری عدم وارد کردن افکار مشکوک به خود، ما را به سومین دلیل می رساند که چرا شناخت خود مهم است…
۳. خودشناسی اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد.
شناختن خود به نوعی یادگیری آن چیزهایی است که شما از آن دفاع می کنید و هم چنین پذیرش توانایی های خود است.
به یاد داشته باشید که داستان ها و توانایی های شما مختص شماست. توانایی های شما است که شما را آنقدر مهم می کند که حتی پول هم نمی تواند آن را بخرد!
شناخت خود واقعی شما را متوجه می کند که بی نظیر هستید، این به شما کمک می کند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و هر گونه شک و تردید در خود را برطرف کنید.

۴. زمانی که خود را بشناسید، انتخاب درست راحت تر خواهد بود.
گاهی اوقات ، تصمیم گیری سخت است زیرا قلب و ذهن ما مواضع متفاوتی دارند. اگر واقعاً بدانید چه کسی هستید، تشخیص تصمیم درست و نادرست برای شما آسان تر خواهد بود.

۵. خودشناسی یعنی یادگیری آزادانه ابراز وجود خود
به عنوان انسان ، همه ما می خواهیم آزادی کسب کنیم. آزادی یعنی زندگی کردن بر اساس شرایطی که دارید بدون اینکه تحت تأثیر قضاوت های منفی و یا تحت کنترل دیگران قرار بگیرید. اگر خود درونی خود را بشناسید و درک کنید، بیان آزادانه آسوده تر خواهد بود.

۶. شناخت خود راهی است برای ابراز عشق به آنچه که هستید.
امروزه عشق به خود یک موضوع بزرگ است. می فهمم چقدر سخت است که خودت را کاملاً دوست داشته باشی. شک نکنید که تمام انسان ها بعد از روبرو شدن با آسیب ها و تجربیات منفی در گذشته ، سختی کشیده اند.
شروع به شناختن خود یک راه تغییر زندگی برای اعتماد و باور به خود است که در نهایت به شما کمک می کند بدون قید و شرط آنچه را که هستید دوست داشته باشید.

۷. خودشناسی به شما یاد می دهد که دیگران را نیز درک کنید.
وقتی با نقاط ضعف خود را می دانید و آنها را می پذیرید، مانند این است که ذهن خود را برای دیدن نواقص دیگران باز می کنید و همین دلیل باعث می شود که با آن ها نیز خوب باشید. شناخت خود به شما در ایجاد همدلی و افزایش آگاهی شما از احساسات و عواطف دیگران کمک می کند.

۸. وقتی خودتان را بشناسید، شجاعت این را خواهید داشت که چیزی را دوست نداشته باشید.
هشتمین دلیلی که اهمیت شناختن خود را مهم می کند این است که به شما کمک می کند تا به دنبال تأیید دیگران نباشید که آنها را خوشحال کنید.
به یاد داشته باشید که وظیفه شما نیست که همه را خوشحال کنید.
شما مجبور نیستید همه را شبیه خود کنید و باید دراین کار خوب عمل کنید. زندگی آنقدر کوتاه است که نمی توان همه افراد روی این کره خاکی را راضی کرد.
با شناختن خود شروع کنید و متوجه خواهید شد که چیزهای بیشتری در زندگی وجود دارد تا اینکه خودتان را مسئول خوشبختی دیگران بدانید.
در مقاله های بعدی به موارد بیشتری می پردازیم، مرسی از اینکه ما را همراهی می کنید.

مقالات دیگر

نحوه صحیح دعا کردن برای جذب خواسته خود

نحوه صحیح دعا کردن برای جذب خواسته خود

قانون جذبهمه ما درباره قانون جذب شنیده ایم. قانون جذب بر این ایده متمرکز است که هر چیزی که روی آن تمرکز کنید در زندگی شما گسترش می یابد.به عنوان مثال، اگر بیشتر وقت خود را صرف نوشتن متن های موسیقی، گوش دادن به موسیقی و اجرای موسیقی کنید، سایر نوازندگان ، حامیان موسیقی...

۱۲ قانون مهم کارما

۱۲ قانون مهم کارما

12 قانون کارما چیست؟همه چیز انرژی است، از جمله افکار و احساسات شما، که در حرکت هستند. بنابراین، در اصل، هر کاری که انجام می دهید انرژی متناظری ایجاد می کند که به نوعی به شما باز می گردد.پاتل می گوید: "به سادگی، هر کاری که می کنید پیامدهای مثبت یا منفی ایجاد می...

مدیتیشن جیست و چه تاثیراتی دارد؟

مدیتیشن جیست و چه تاثیراتی دارد؟

مدیتیشن، فرآیند آموزش ذهن شما برای تمرکز و تغییر جهت افکار شما است.محبوبیت مدیتیشن روزانه در حال افزایش است زیرا هر روز افراد بیشتری فواید آن بر روی سلامتی را کشف می کنند.می توانید از آن برای افزایش آگاهی از خود و محیط اطراف خود استفاده کنید. بسیاری از مردم مدیتیشن را...